⚡️ Lynrask levering

Norges største utvalg av kontaktplast

Din handlekurv

Handlekurven er tom

Usikker på hva du skal velge? Sjekk hva de andre kundene velger her👇

Slik monterer du kontaktplast på kjøkkenskap

Med folie kan du enkelt fornye kjøkkenskapene dine. Løsningen er perfekt for alle som ønsker en rask oppgradering, uten å male eller kjøpe nytt. Det er også perfekt for deg som ikke kan male fordi du leier.

Før og etter: Instagrammeren @sannakim fikk et fantastisk lekkert kjøkken med folien Uni matt sort.

Hva trenger du?

Steg for steg: Slik monterer du folie på kjøkkenskap

1. Skru ned skapdørene og skru av håndtakene.

2. Vask skapene godt med vanlig vaskemiddel og vann. Pass på at alt av fett er fjernet og la dem tørke helt før du monterer kontaktplast på.

3. Legg kontaktplast i fra den ene enden av skapdøren. Dra av omtrent ti centimeter av beskyttelsespapiret om gangen, samtidig som du fester kontaktplasten til døren med en tapetsletter. Fest kontaktplasten fra midten og dra luften ut mot kantene av folien.

4. Har du profilerte kjøkkenskap kan du bruke en hårføner til å varme og forme kontaktplasten slik at den legger seg ned i sporene. Se video nedenfor om hvordan dette gjøres.

5. Etter at hele overflaten er dekket, kan du klippe et snitt i hjørnene og brette kontaktplasten over kantene og feste den. Dersom du har runde hjørner kan du bruke en hårføner til å varme og strekke kontaktplasten slik at den legger seg rundt.

6. Kutt av den overflødige kontaktplasten med en tapetkniv. Heng opp skapdørene igjen.

Les også: Kontaktplast på kjøkkenbenken: Hvordan gjør du det?

Hvordan montere kontaktplast på slette kjøkkenskap

Hvordan montere kontaktplast på profilerte skap

OBS! Vi anbefaler å styre unna Uni matt-kolleksjonen til profilerte skap da det er vanskelig å få lagt denne pent.

Les også: Hvordan fjerne kontaktplast?

Ofte stilte spørsmål om kontaktplast på kjøkkenskap

Hvor mye kontaktplast trenger jeg til et normalt kjøkken?

Den beste metoden for å finne ut hvor mye du trenger er å måle alle flatene du ønsker å dekke, og regne ut hvor mye du trenger.

Fester man kontaktplast på innsiden av kjøkkenskapet også?

De fleste kunder gjør nok ikke dette, men det er helt opp til deg. Det mest vanlige er å dekke fronten og rundt hjørnet og deretter kutte kontaktplasten på baksiden. Dette kan gjøres nøyaktig med en skarp tapetkniv.

Trenger jeg å gjøre noe forarbeid på kjøkkenskapene?

Kontaktplast fester seg på alt forutenom ubehandlet treverk. Så lenge du har behandlet treverk kan du feste kontaktplasten etter du har vasket overflatene. Husk å la det tørke helt først.

Er hvit kontaktplast gjennomsiktig?

Nei, ingen av våre folier er gjennomsiktig (forutenom Uni Lack Transparent). Så du kan fint bruke hvit kontaktplast på et sort, rødt eller grått kjøkken. Sterke kontraster kan derimot bli synlig gjennom hvit kontaktplast, for eksempel vil et sjakkmønster bli synlig gjennom.

Tåler kontaktplasten å brukes på kjøkkenskapet?

Ja, den er slitesterk, tåler søl, vann og temperaturer opptil 75 grader, så det er ikke noe problem!

Kan du fjerne kontaktplasten igjen?

Ja, du fjerner kontaktplasten ved å varme den godt med en hårføner og dra den av. Kontaktplasten vil ikke etterlate merker eller skader på underlaget, så fremt underlaget var helt fra før av. Det vil si ingen hull/hakk i maling eller lignende.

La deg inspirere av våre kunder

Fra hvitt til sort: Lars fikk oppgradert kjøkkenet sitt med folien Uni matt sort og resultatet ble kjempe bra!

Total forvandling: – Storfornøyd med kontaktplasten Uni matt sort på kjøkkenet! Ble akkurat som vi ville ha det, skriver Eirik. For en fantastisk forvandling!

´Moderne kjøkken i antrasitt: Anders gikk fra et vanlig kjøkken til moderne med grå skap og håndtak i skinn. Han brukte folien Uni matt antrasitt til denne fornyelsen.

Billig oppussing: – Jeg er så fornøyd! Billig oppgradering til et superfin kjøkken 😍, skriver Mariell som fikk et helt nydelig kjøkken med Uni matt sort på skap og Mikrosement på kjøkkenbenken.

Delikat treverk: Lise Mari fornyet sitt sorte kjøkken med folien Sonoma Eike Trøffel. Hun la mønsteret på folien vertikalt for å oppnå denne eksklusive looken.

Forrige post
Neste post