⚡️ Lynrask levering

Norges største utvalg av kontaktplast

Din handlekurv

Handlekurven er tom

Usikker på hva du skal velge? Sjekk hva de andre kundene velger her👇

Slik fornyer du bordet ditt - raskt og billig

Et av de mest populære DIY-prosjektene med kontaktplast er å gi bordet et løft. Vi får tilsendt lekre bilder av alt fra sofabord, runde bord til store spisebord med innleggsplater fra våre flinke kunder.

Vi oppsummerer hvordan du også kan fornye bordet ditt med møbelfolie.

Rask fornyelse: Dette kjedelige, hvite IKEA-bordet ble straks mer lekker med folien Elegant eik.

Steg for steg: Slik fornyer du bordet ditt med folie

1. Vask bordet godt og la det tørke helt før montering.

2. Mål opp bordet og klipp til mengden kontaktplast du trenger. På spisebord og større bord er det vanlig at man må å skjøte kontaktplasten i bredden. Da anbefaler jeg deg å gå for en folie som etterligner treverk, da blir nemlig skjøten nærmest usynlig. Legg til fem centimeter på hver side for sikkerhets skyld.

3. Dra av omtrent ti centimeter av beskyttelsespapiret og posisjoner folien på underlaget.

4. Fest folien med en tapetsletter. Jobb deg fra midten av folien og utover for å unngå dannelse av luftbobler. Hvis det blir skjevt kan du dra opp folien sakte og begynne på nytt.

5. Dra av mer og mer av beskyttelsespapiret etterhvert som du fester folien til underlaget.

6. Gjenta prosessen om du skal skjøte.

7. Skjær til slutt bort overflødig kontaktplast med en skarp tapetkniv. Se hvordan du får perfekte kanter her.

8. La herde i 24 timer.

Les også: Den ultimate guiden til kontaktplast

Se hvordan du skjøter kontaktplast

Nytt bord på en, to, tre: Se hvor enkelt det er å fornye spisebordet med kontaktplast! Her ser du at skjøten blir usynlig på grunn av den fine strukturen i Nordic hvitoljet treverk. Du finner designet her.

Forny bordet med bestselgeren Santana Eik Kalk

Velg en bred folie: Her har vi brukt Santana Eik Kalk og denne rullen er såpass bred at vi slapp å skjøte. Du finner designet her.

Lag ditt eget betongbord med mikrosement

Få et trendy betongbord: Her har vi brukt bestselgeren Mikrosement. Du finner designet her.

Rask fornyelse av bord med innleggsplater

Smart tips: Agnes (@agnesbjercke) har fornyet spisebordet sitt med kontaktplasten Sangallo Hellegrå og det ble så fint! Sjekk ut denne videoen for å se hvordan hun enkelt fornyet bordet med innleggsplater. Når man legger kontaktplast på et slikt bord anbefaler vi at man gjør som Agnes: legg lengden av kontaktplastrullen langs bredden av bordet for å få et fint resultat uavhengig om innleggsplatene er i eller ikke.

Hvordan fornyer du et rundt bord?

1. Legg folien på bordplaten først.

2. Bøy folien ned over kantene for å sjekke hvor mye overflødig plast du får. Denne kan du klippe snitt i for å gjøre folien enklere å montere.

3. Bruk en hårføner på medium varme til å varme folien slik at den blir mer fleksibel og kan strekkes over kantene. Vær forsiktig med å ikke varme for mye eller overstrekke folien.

4. Strekk folien over kantene og press på plass med fingrene. Press ut eventuelle luftbobler.

Varm opp folien: Når du skal legge kontaktplast på runde bord anbefaler vi deg å bruke en hårføner på lav styrke til å varme opp folien og gjøre den mer fleksibel. Her er folien Sanremo Eik Sand brukt.

La deg inspirere av våre kunder

Fra hvit til betong: Instagrammeren @huldrasi fikk et lekkert, moderne bord med folien Mikrosement.

Grått treverk: Se så fint bordet til Hilde ble med favoritten Sangallo Hellegrå.

Nytt spisebord på en, to, tre: @kathrine__fosse totalforandret bordet sitt med folien Santana Eik Kalk og det ble utrolig fint!

Rustikk treverk: Lotte har oppgradert bordet sitt med bestselgeren Sanremo Eik Natur og resultatet ble kjempe bra!

DIY-marmorbord: Anette laget sitt eget trendy marmorbord med folien Marmor hvit/grå, og for et nydelig resultat!

Forrige post
Neste post